Asuntokaupan digitalisaatio on mullistanut asuntokaupan viime vuosina ja kaupanteko onkin aiempaa nopeampaa ja joustavampaa. Voit hoitaa asunnonoston, vaikka kotisohvalta ilman fyysistä käyntiä pankissa tai asuntoesittelyssä. Tämän ovat mahdollistaneet Digitaalinen asuntokauppa DIAS ja virtuaaliset asuntoesittelyt.
Digitaalinen asuntokauppa DIAS
Voit hoitaa asuntokaupan digitaalisesti ilman perinteistä pankin konttorissa järjestettävää erillistä kauppatilaisuutta. Digitaalisessa asuntokaupassa sekä ostaja että myyjä hyväksyvät asunnon kauppakirjan omilla pankkitunnuksillaan. Asuntokauppa voidaan hoitaa siis ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaalinen kauppa on vaivattomuuden lisäksi myös turvallinen, koska kaikista kaupan vaiheista syntyy digitaalinen jälki. Lisäksi kaikki asuntokaupan dokumentit ovat vahvasti tunnistettuja ja helposti saatavilla DIAS:in asiointipalvelusta, joka löytyy internetosoitteesta dias.fi.
Digitaalisen asuntokaupan eli DIAS-kaupan vaiheet
- Tutustu kauppakirjaan, jonka olet saanut digitaalisesti
- Asunnon myyjä ja ostaja ilmoittavat asuntokaupasta pankkeihinsa, jotka valmistelevat kaupat
- Asunnon myyjä ja ostaja allekirjoittavat asunnon kauppakirjan omilla pankkitunnuksillaan
- Myyjän ja ostajan pankit hoitavat kauppahinnan maksamisen sekä osakekirjojen siirron allekirjoitusten jälkeen
- Kauppakirja löytyy DIAS:in asiointipalvelusta, josta sen voi halutessaan tallentaa itselleen
Virtuaalinen asuntoesittely
Digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja tarjoaa kiinteistönvälittäjille uusia mahdollisuuksia palvella asiakkaitaan tehokkaammin. Yksi esimerkki on virtuaalinen asuntoesittely, joka on erinomainen ja moderni tapa esitellä myytävää asuntoa potentiaalisille ostajille.
Virtuaalinäytön ansiosta potentiaalinen ostaja pääsee tutustumaan asuntoon itselleen sopivana ajankohtana ilman aikataulujen sovittamista tai automatkaa asuntonäytölle. Kun ostajat pääsevät tutustumaan virtuaalisesti asuntoon jo ennen varsinaista paikan päällä tapahtuvaa asuntoesittelyä, on asunnon myyntiaikakin usein lyhyempi.
Virtuaaliset asuntoesittelyt ovat yleisiä erityisesti uudiskohteiden markkinoinnissa, jolloin ostettavat asunnot vasta ennakkomarkkinoinnissa tai rakenteilla. Virtuaalinen asuntoesittely on myös asuntosijoittajien mieleen, koska he voivat asua pidemmän välimatkan päässä ja tutustua virtuaalisesti kiinnostavaan kohteeseen. Ilman virtuaalista asuntoesittelyä kiinnostava sijoitusasunto saatetaan jättää ostamatta välimatkan vuoksi.